Musikalen Tjugo sekunder samlar namnstarka musiker


Sedan hösten 2020 har man i Jakobstad jobbat med att sätta upp en musikalföreställning. Musikalen Tjugo sekunder tar upp allvarliga ämnen kring psykisk ohälsa och känslor som ensamhet och utanförskap, men även inre styrka och glädje. Musikalen grundar sig i ett samarbete mellan Ann-Luise Bertell, Christine Julin-Häggman och Matias Kuoppala. Musiken är arrangerad av dirigent Nils-Petter Ankarblom.

Foto: Mikael Liikanen och Fredrik Prest

– Jag tycker om att hjälpa andra. Det är bra att ha ett deltidsyrke vid sidan av karriären som musikalartist. Om det står stilla i karriären, kan man hjälpa folk, så det känns bra att ha en utbildning i sångpedagogik i bagaget.

En av huvudrollerna i musikalen spelas av Filip Rosengren, 27 år från Helsingfors. Han studerar till sångpedagog vid Yrkeshögskolan Novia i Jakobstad. Han trivs bra med sina studier vid Novia, men i framtiden hoppas han kunna livnära sig som frilansare inom musikteater. Hans dröm är att bli musikalartist.

– Jag tycker om att hjälpa andra. Det är bra att ha ett deltidsyrke vid sidan av karriären som musikalartist. Om det står stilla i karriären, kan man hjälpa folk, så det känns bra att ha en utbildning i sångpedagogik i bagaget.

Redan under gymnasietiden fick Filip mersmak för ett yrkesliv som musikalartist. Första musikalen han uppträdde i var Rent musikalen som ordnades av TaDaM-linjen vid Musik- och kulturskolan Sandels. Han har sedan dess medverkat i ett flertal olika produktioner inom musikteater – bland annat musikaler som Natten är ännu ung i Jakobstad och Ringaren i Notre Dame vid Tammerfors Teater, men även operor som Mozarts Trollflöjten och Meyerbeers L’etoile du nord.

– Efter gymnasiet började jag studera på musiklinjen i Karis vid Lärkkulla folkhögskola. Jag fann mycket glädje i musiken, och ville bli bättre på musik, och bestämde mig därför för att fortsätta att studera.

Filip fann att det ordnades svenskspråkiga musikutbildningar i Österbotten, och flyttade till Jakobstad för att börja studera musikprogrammet vid Yrkesakademin i Österbotten med sång som huvudämne. Efter det började han studera musikpedagogik-programmet vid Novia.

I ett samarbete mellan Novia, Yrkesakademin i Österbotten och Wava-institutet startades projektet Tjugo sekunder. Musikalen tar upp viktiga ämnen som många familjer kan känna igen sig i. Filip beskriver sin roll Freddy i musikalen som en måldriven men osäker person.

– Han är en introvert ensamvarg. Väldigt ensam och måldriven, men också väldigt rädd för förändring. Osäker och väldigt känslosam. Som skådespelare försöker man tillsammans med regissören få fram karaktären.

I början var man tvungen att ordna manusläsning på distans, men Filip upplever ändå att det fungerat riktigt bra.

– Jag har aldrig varit med om det här tidigare, men det har varit en bra övning. Vi har fått använda vår fantasi, lyssna på varandra, och muntligt jobba med manuset. Jag tyckte det var väldigt givande och fascinerande att se hur man skapar bara genom att lyssna på de andra – hur den pratar eller betonar något, utan att se kroppsspråk.

I ett senare skede kunde man börja öva på scen tillsammans, med munskydd på och desinfektionsmedel nära till hands.

Foto: Karolina Kjellman

Matilda Ångerman, 25 år från Vasa, har en av huvudrollerna i musikalen Tjugo sekunder. Hon studerar på Yrkeshögskolan Novia till musikpedagog med rytmsång som huvudämne. Matilda trivs bra med studierna vid Novia. Skolan har fina utrymmen och bra lärare, berättar hon. Hon uppskattar även de möjligheter som eleverna erbjuds i skolan. Efter gymnasiet studerade Matilda musik vid Lappfjärds folkhögskola. Året i Lappfjärd upplevde hon som ett viktigt skede i hennes studiestig där hon kunde knyta kontakter och reflektera över sin framtid.

– Jag började studera musik på Lappfjärds folkhögskola efter gymnasiet. Det är en jättebra utbildning, och det var ett viktigt steg för min utveckling. Det fanns tid för reflektion och övning, och att fundera över vad man ville göra.

Efter Lappfjärds folkhögskola studerade Matilda socialpolitik vid Åbo Akademi ett tag innan hon insåg att musiken lockade mer.

– När konserter och musiken tog mer tid än studierna, insåg jag att jag vill ha musiken som yrke. Då valde jag att söka in till Yrkeshögskolan Novia, till musikpedagog. Det känns ändå bra att jag har hunnit testa på något annat, för då vet jag att det är det här jag vill göra. Jag har faktiskt valt det här.

I framtiden hoppas Matilda få fortsätta att jobba med musik, gärna med olika slags projekt. För tillfället undervisar hon i sång på Arbis och på Wava-institutet i Jakobstad, och leder en barnkör och ungdomskör. Hon jobbar även på DUNK – De ungas musikförbund i Svenskfinland. Med många bollar i luften, siktar Matilda mot att bli sånglärare och samtidigt fortsätta delta i olika projekt.

– Jag älskar att stå på scen, men jag har inga ambitioner just nu att bli artist på heltid. Jag trivs med en bred arbetsbild där jag har tid till egna projekt och att undervisa.

Musikal ligger varmt om hjärtat för Matilda. När hon funderade över sitt val av studier hade hon musikalutbildning i tankarna innan hon insåg att hon gärna vill undervisa i musik. Matilda har hunnit delta i en hel del musikalprojekt tidigare, en del via sin utbildning. Bland annat har hon varit med i föreställningen Annie på Korsholms teater, West Side Story på Novia, och SÖU:s Riskzon. I musikalen Tjugo sekunder spelar Matilda rollen som Sandra.

– Musikalen lyfter fram olika familjekonstellationer och relationer, och den problematik som kan uppstå där emellan. Samtidigt är det en kärlekshistoria, som sker parallellt med de konflikter som musikalen tar upp.

Att öva på musikal under en pandemi har varit utmanande. Vissa saker har varit kämpiga, såsom att sjunga och dansa med masker på. Även att skådespela med maskerna på har varit annorlunda, att inte kunna se de andra skådespelarnas ansikten. Det har ändå varit ett roligt projekt, upplever Matilda. Och att få öva tillsammans med de andra på scen har varit guld värt, för det är där gemenskapen uppstår.

– Redan i gymnasiet visste jag att jag ville bli musiker. Jag sökte först in till Lappfjärds folkhögskola, och där fick jag en bra grund att stå på. Jag kände att jag hade färdigheterna för att söka till Novia. Jag blev riktigt nöjd då jag sen kom in.

I musikalens orkester finns David Urrutia, 22 år från Vasa. Han spelar bas i kompbandet, som är en del av orkestern. Det är en stor ensemble med stråkar, slagverkare och blåsare. Bas har David spelat i nio år, och numera studerar han tredje året på musikerprogrammet vid Yrkeshögskolan Novia i Jakobstad med bas som huvudämne. Han började sin första musikutbildning vid Lappfjärds folkhögskola efter gymnasiestudierna.

– Redan i gymnasiet visste jag att jag ville bli musiker. Jag sökte först in till Lappfjärds folkhögskola, och där fick jag en bra grund att stå på. Jag kände att jag hade färdigheterna för att söka till Novia. Jag blev riktigt nöjd då jag sen kom in.

Davids pappa hade rekommenderat studierna i Jakobstad, men han fick även höra lovord av andra vänner och bekanta om musikstudier vid YA och Novia. Han känner att han trivs bra, och att studierna haft ett bra upplägg.

– Man fick i princip välja vilka kurser man ville, och bestämma själv vad man ville göra. Alla har sin egen plan, det är väldigt individuellt.

I framtiden hoppas David livnära sig som yrkesmusiker. Sedan han började studera i Jakobstad har han fokuserat på att spela i så många band och projekt som möjligt.

– Jag hoppas på framgång som studiomusiker och livemusiker. När folk ska ordna en konsert och behöver en basist vill jag att man tänker “vi ringer till David”. Jag satsar på att spela och öva, och öva lite till. Jag kämpar för att min dröm ska bli sann.

Övningarna med kompbandet och orkestern inför musikalen har gått bra, berättar David. Musiken beskriver han som rockpop, med inslag av olika stilar. I slutet av året började de öva tillsammans med dirigenten, med en förhoppning om att få fortsätta i februari. Tanken var från början att premiären skulle ske i februari i år, men på grund av det rådande läget med pandemin, var man tvungen att skjuta fram premiären ett år.

– Vi vill ju gärna ha en publik som kommer och ser musikalen, därför flyttas premiären till ett senare datum, säger David.

Premiären har preliminärt bestämts ske våren 2022.

https://www.20sekunder.com